International Relations

Session 01-I. ABCs of Case Teaching Notes

Glaukopis 2017. 8. 5. 19:19

I. ABCs of Case Teaching_Georgetown

1. What Is A Case?

    What is a case?

  • Case=story
  • Retrospective/narrative case presidents a comprehensive history of a problem

      1. Multiple actors

       → should identify alternative options & analyze why this outcome resulted

      2. Contending interests

      3. Real outcomes

※ Narrative?

Human beings often claim to understand events when they manage to formulate a coherent story/narrative explaining how they believe the event was generated. Narratives thus lie at foundations of our cognitive procedures and also provide an explanatory framework for social sciences, particularly when difficult to assemble enough cases to permit statistical analysis.

→ A discourse story that dominates how one looks at facts

    What is case teaching?

  • Case learning depends on inductive reasoning, making content the very foundation of a case course.

    Why use cases?

  • It require students to apply text-based theory to analyze complicated, real world events

2. Hints for Students on Preparing Cases

  1. Skim the case first. What are the broad issues? Are there data appendices to consider?
  2. Reread the case carefully. Make margin notes. What are the key problems in the case? Make a list. Prioritize these events.
  3. Develop a set of recommendations. Evaluate your recommendations vs. alternatives.
  4. Discuss your analysis w/ others in the class.

→Requires frequent interaction w/ the professor!

3. Preparing The Case: How To Read The Case Meticulously

  1. Peruse the case.
    1. Quickly look at the case by reading introduction and conclusion by skimming the rest of contents.
  2. Quickly read the case.
    1. Read the entire case rapidly, w/o underlining/highlighting.
    2. You now know basic structure of the case & where the main information is.
  3. Make a brief outline.
    1. Who is involved in the case?
    2. What problems do they face?
    3. What is their situation like?
  4. Set preliminary goals.
    1. What do the study questions ask?
    2. What will it take to answer them?
    3. What issues in the course does the case illuminate?
  5. Reread the case.
    1. Focus on the important information that was located during skimming and take initial steps toward forming answers to the preliminary questions.
    2. Highlight, underline, or make margin notes to organize the details and record new thoughts/questions generated by the reading.
  6. Reformulate the problem.
    1. What is the case really about?
    2. What issues are central to the problem?

Sample Case Map

LEFT BOARD 

 CENTER BOARD

 RIGHT BOARD

 Stakeholders/Actors

 Options

Benefits

(+) 

Costs

(-) 

 Current Situation

 Who?

What Position? 

※Source: ABCs of Case Teaching_Georgetown


다행히 2학년 1학기 때 교양으로 HIST266 (동아시아 비즈니스 역사)을 들었어서 그런지 사례 연구 수업이 그리 낯설지는 않다. 다만 문제는 이 수업을 무려 CAS 부학장님이 가르치신다는 것... 그래서 그런지 나를 포함해서 모든 학생들이 다른 수업보다 이 수업에 더 공을 들이는 듯 싶다. 내용도 심히 어렵고... 1학년 1학기 전공기초 수업 때 건강이 박살나서 기초가 탄탄하지 않은 나였기 때문에 이 수업을 서서히 준비하면서 예전에 들었던 전공기초 수업까지 다시 제대로 공부해야 하는 일이 발생했다. (전공기초 자료를 찾느라 드라이브/이메일/외장하드/우리집 창고 까지 다시 샅샅이 찾아본거 실화니...) GPA 쓰레기 주제에 전공필수 수업도 아닌 이런 엄청난 수업을 듣는 건 사실 오기라고밖에 설명할 수 없지만, academically challenging 해야 사는 맛이 나지 않겠나. 그냥 난 항상 challenging 해야 살 맛이 나는건가...?

본론으로 돌아가서 이 노트의 핵심 주제는 바로 "어떻게 case 를 받아들이고 읽어야 하는가?" 이다. Syllabus 에 이 수업에 대한 상당한 자부심을 드러내셨던 교수님이 첫강에 이 자료를 읽으라고 하신걸 보면 사례연구에 익숙하지 않은 학생들이 이 글을 읽고 나서 사례를 읽을 때 어떤 태도로 글에 접근해야할지에 대한 가이드라인을 제시해줄 의도였던 것 같다. 나도 이 자료를 읽으면서 HIST266 사례수업을 내멋대로 읽고 멋대로 분석해서 불만족스러운 점수를 뚜들겨 맞은 나레기를 반성했다. 물론 the quality of my work < grade < the effort I put on 였지만 ㅋㅋㅋㅋ. 이번 수업에서는 반드시 좋은 결과를 내리라 다짐 또 다짐.